Maart 2013

Er is zelden één oplossing (maar sommige zijn wel beter dan andere)

Het mooie van de energiesector vind ik, is dat er nooit één oplossing is. De uitdagingen zijn complex en er zijn altijd meer antwoorden mogelijk. Dat was mijn ervaring in de afgelopen jaren, toen ik als subsea marketing director voor General Electric (GE) samenwerkte met de olie- en gasindustrie. En die indruk wordt alleen maar versterkt sinds ik een half jaar geleden als business developer begon bij ECN. Ik ben onder de indruk van de diepte en breedte aan kennis en expertise die we hier in huis hebben over al die verschillende uitdagingen en oplossingen.

Abu Dhabi

Ik ben eerlijk gezegd ook een beetje verbaasd over hoe onbekend de commerciële waarde van ECN’s deskundigheid bekend is in de wereld van de multinationals waaruit ik zelf afkomstig ben. Dat moet veranderen en dat gaat ook veranderen. Zo had ik de eer om vorige maand samen met collega’s voor het eerst ECN te vertegenwoordigen bij de World Future Energy Summit in Abu Dhabi. Onze stand in het Holland Pavilion ontving vele geïnteresseerde bezoekers, variërend van de kroonprins van Abu Dhabi tot startende jonge ondernemers.

Breedte en diepte

Wat ECN uniek maakt is dat we onze partners over de gehele linie kunnen adviseren: vanaf het uitzetten van een koers die rekening houdt met realistische toekomstscenario’s en de regelgeving van nationale en supranationale overheden, tot het uittesten en feitelijk installeren van de gekozen technologie. En dat over de volle breedte van het energiespectrum: van efficiency via wind en zon tot nieuwe  energieconcepten zoals zeewierteelt. Die breedte en diepte maakt ECN tot een ideale partner om industriële bedrijven bij te staan in het maken van de juiste keuzes én het uitvoeren daarvan.

Verbindingen

Mijn uitdaging is om namens ECN duurzame strategische verbindingen aan te gaan met de grote spelers in de energiesector. Bedrijven als Shell, BP, ExxonMobil, Statoil en Saudi Aramco staan op mijn lijst, maar ook de multinationale toeleveranciers, zoals GE, Rolls Royce en Heerema. Samen met hen wil ik alle mogelijkheden verkennen die wij hebben om hen te ondersteunen. In de gesprekken tot nu toe heb ik gemerkt dat die wens weerklank vindt. De onafhankelijke positie van ECN schept vertrouwen. En bedrijven zijn altijd op zoek naar partners die hen kunnen helpen hun processen te verbeteren en lijnen uit te zetten naar de toekomst. Er is immers zelden één juiste beslissing, maar sommige beslissingen zijn wel beter dan andere.

Levensbelang

Voor de industrie is het van levensbelang om ook voor de lange termijn haar marktpositie te versterken. Voor ons allemaal is het van levensbelang dat we door veel goede beslissingen te nemen uiteindelijk kunnen overschakelen naar een duurzame energiehuishouding. Met en voor de markt kennis en technologie ontwikkelen die zo’n transitie mogelijk maken. Dat is de missie van ECN en daar zet ik mij heel graag voor in.

Rebecca Groen-Marks is business developer bij ECN