ECN behaalt eerste prijs voor mooiste ontwerp en tweede prijs voor de snelste WPV in Racing Aeolus

Na maandenlange voorbereiding en diverse praktijktesten, werd het team van ECN op zaterdag 23 augustus uitgeroepen tot winnaar van de ontwerpwedstrijd rondom Racing Aeolus. Al eerder werd duidelijk dat het team van de Technische Universität Stuttgart de snelste Wind Powered Vehicle (WPV) had geconstrueerd. ECN werd zeer verdienstelijk tweede in de snelheidswedstrijd. Daarmee kan het team terugkijken op een zeer geslaagde wedstrijd met hun ECN-Impulse, de kar die tegen de wind in rijdt.

Geflankeerd door een hoge dijk en de Noordzee probeerden de internationale teams met hun zelfgebouwde WPV's het meer dan een kilometer lange parcours zo snel mogelijk tegen de wind in af te leggen. Donderdag was de Impulse in topvorm, met een gemiddelde snelheid van 18 km/u en een maximum snelheid van 22 km/u, reed de kar over de dijk bij een windkracht van 5 tot 6 Beaufort. Met een tijd van 3 minuten en 47 seconden veroverde de Impulse van ECN op deze eerste wedstrijddag een derde snelste tijd achter het team van Stuttgart (3:13) en Risø (3:37).

Start
De start liet donderdagochtend geruime tijd op zich wachten maar de futuristisch aandoende windvoertuigen trokken veel belangstelling van dagjesmensen en marinepersoneel. Tot op het allerlaatste moment sleutelen de teams uit Denemarken, Griekenland, Duitsland en Nederland nog aan hun WPV. Professor Gustav Winkler van de Fachhochschule Flensburg was ervan overtuigd dat niemand harder kon gaan dan de helft van de windsnelheid. “Ik zal het later op de avond uitleggen”, verklaarde hij aan het begin van het event. “En voor diegenen die het wel lukt, stel ik een geldprijs ter beschikking!”


Uit handen van gedeputeerde Albert Moens, ontvangt
Gerard Broers de prijs voor het mooiste ontwerp.

Projectleider ECN-Impulse Leo Machielse is een tevreden mens: “We hebben met de ECN-Impulse meer bereikt dan ik had durven hopen. Niet alleen hebben we de eerste prijs van de ontwerpwedstrijd gewonnen, maar ook de tweede prijs van de snelheidswedstrijd én eenderde deel van de geldprijs die professor Winkler van het team uit Flensburg had uitgeloofd voor het wagentje dat harder dan 50 procent van de windsnelheid zou rijden met tegenwind. Ik ben trots op het team dat dit heeft mogelijk gemaakt.”

Klein en groot
Bert Janssen, juryvoorzitter Racing Aeolus: “Dat het mogelijk was om tegen de wind in te rijden was al bekend. Schoolkinderen van groep 8 maken kleine modellen die dat aantonen. Maar om op grote schaal tegen de wind in te rijden, moest men eerst berekenen dit wel mogelijk was. Dat bleek inderdaad zo te zijn.” Om aan de race mee te mogen doen, werden de WPV's uitvoerig getest. Zo moesten de teams onder andere aantonen dat hun voertuigen niet kantelen bij 18 m/s wind en mocht de oppervlakte van de rotor maximaal 4 vierkante meter bedragen.

Interessant waren de verschillen tussen de WPV's. Van de zes windmachines werkte er slechts één met een elektrische overbrenging. De overige vijf werkten met een mechanische. Sommige WPV's hadden een continu variabele transmissie en een enkeling een derailleur. De Impulse had als enige een opvallend geel gekleurde harde shell. Maar wat alle teams deelden, was de grote kennis van aerodynamica. “Daar moet je inderdaad wel heel goed inzitten om uit de opgave te komen om tegen de wind in te rijden met behulp van diezelfde wind en tegelijkertijd niet te veel weerstand te ondervinden”, licht Janssen toe.

Animo
Op de grote Europese windenergieconferentie EWEC 2007 in Milaan werd voor het eerst reclame gemaakt voor Racing Aeolus. Maar liefst negen partijen schreven zich in. Helaas haakten er drie af waaronder de TU Delft. Dat maakte ECN de enige Nederlandse deelnemer. De inspanningen werden verricht door de units Windenergie en E&S. “Het was nog niet eenvoudig om mensen in beweging te krijgen vanwege de druk door het 'normale' werk. Maar toen we eenmaal aan de slag gingen, waren de betrokkenen niet meer te stuiten”, aldus Machielse.

Racing Aeolus wordt een jaarlijks evenement. De inschrijving voor volgend jaar staat al open en de eerste deelnemers hebben zich al aangemeld vanuit India en Zuid-Afrika. Het initiatief voor de eerste race had een direct verband met de Tall Ships Race 2008 en werd ondersteund door de provincie Noord-Holland. Meer informatie over een volgende Racing Aeolus, kunt u opvragen bij ATO-NH te Den Helder.

Informatie:
Meer informatie over de Racing Aeolus en de organisatie van een volgende race, kunt u opvragen bij ATO-NH via hun website www.ato-nh.nl.