[To ECN Homepage]  Duurzame koeling in uw auto

  [Homepage ECN-Nieuwsbrief] --> [Artikel ECN-Nieuwsbrief]  

Titel : Duurzame koeling in uw auto
Publicatie datum: : september 2005
Trefwoorden: : Sorptiekoeling, mobiele toepassing, airco-systeem
Zie ook: : http://www.ecn.nl/eei/competences/ws/index.nl.html

Koeling van de airco in uw auto zonder vermogen te trekken van de motor? ECN neemt deel aan het ontwikkelingsproject TOPMACS op het gebied van mobiele koelsystemen die geen extra vermogen van de motor vragen. Een uniek project omdat een dergelijk compact, licht en energie-efficiënt koelsysteem op basis van sorptietechnologie nog niet eerder gemaakt is.

Het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) neemt deel aan het Europese samenwerkingsproject TOPMACS waarbij een consortium, bestaande uit tien partners uit zeven landen, een mobiel airconditioningsysteem ontwerpt en ontwikkelt op basis van sorptiekoeling. Het unieke van het project ligt in de vereiste compactheid van het apparaat. Er zijn reeds sorptiekoelsystemen in de handel voor stationaire toepassingen, maar deze zijn nog veel te groot en te zwaar voor mobiele toepassingen.


Proefopstelling voor onderzoek naar sorptiekoeling voor stationaire toepassingen.

De drijfveer achter deze ontwikkeling zijn de schadelijke effecten voor het milieu van het gebruik van conventionele mobiele airconditioningsystemen. Enerzijds treedt er tijdens gebruik lekkage op van koelmiddelen die een sterke bijdrage aan het broeikaseffect hebben, anderzijds leidt het gebruik van mobiele airco's tot extra brandstofverbruik en dus extra uitstoot van CO2. Ook vanuit de Europese regelgeving wordt het gebruik van HFK koelmiddelen in toekomstige mobiele airconditioningsystemen aan banden gelegd en is het dus noodzakelijk dat er alternatieve technologie beschikbaar komt. Het TOPMACS systeem gebruikt zoveel mogelijk de beschikbare restwarmte van de motor, hetzij via de radiateur, hetzij via het uitlaatsysteem, om het nieuwe koelsysteem aan te drijven. Verder zal het systeem geen milieubelastende koelmiddelen zoals H(C)FK’s gebruiken.

ECN-onderzoeker Robert de Boer: "Het onderzoek biedt een grote uitdaging om aan te tonen dat sorptiekoelsystemen betrouwbaar kunnen werken onder de zeer uiteenlopende omstandigheden zoals die in een auto kunnen voorkomen, en daarbij het systeem zodanig uit te voeren dat aan de strikte eisen voor omvang en gewicht kan worden voldaan. Bovendien mag er niets worden ingeleverd op het comfort dat we met de ‘normale’ airco realiseren."

Het tijdspad van het traject beslaat twee delen: onderzoek en ontwikkeling van een labschaal prototype, gevolgd door de ontwikkeling van twee proefmodellen die ingebouwd en getest gaan worden in een personenauto en in een vrachtwagen. De Boer: “Het eerste gedeelte van het ontwikkelingstraject zal medio 2007 afgerond zijn, de testen met personenauto en vrachtwagen zullen eind 2008 plaatsvinden.”


De Fiat Stilo en de Iveco Stralis, proefmodellen voor het unieke sorptiekoelsysteem.

Volgens De Boer zullen verschillende technische problemen tijdens de ontwikkeling getackeld worden. "Eén van die problemen is de ongelijktijdigheid tussen de beschikbaarheid van motorwarmte en de vraag naar koeling. Na een koude start duurt het enige tijd voordat de motor voldoende is opgewarmd, terwijl juist dan de airco de temperatuur in de cabine snel omlaag moet trekken. Onderzoek naar warmte- en koudeopslag vormt daarom ook een onderdeel van de ontwikkeling van het systeem. Want iedereen wil natuurlijk directe koeling op een hete zomerdag.”

Penvoerder van het onderzoek naar sorptiekoelsystemen is het researchcentrum van Fiat. Het is dus niet verwonderlijk dat de personenauto waarin het proefmodel uiteindelijk ingebouwd zal worden, een Fiat Stilo zal zijn, een voorbeeld van een middenklasse auto. Ook de vrachtwagen komt uit Italië, een Iveco Stralis zal als proefvoertuig uitgerust zijn met het nieuwe sorptiekoelsysteem.

Contact:
Dr.ir. R. de Boer
ECN Energie Efficiency in de Industrie
Tel. 0224 – 56 4871
r.deboer@ecn.nl


Update: september 2005